Övszínek értelmezése
A fehér öv az ártatlanságot jelenti. Olyan embert jelez, akinek lelke és szelleme még érintetlen, tiszta. Ő még nem ismeri a Budo szellemiségét, szinte semmit sem ismer a harci technikákból, a mozgásanyagból. Ez tehát a kezdők színe.
A citromsárga öv a Nap színe, az éltető fényé, a termékenységé. A citromsárga szín így azok színe, akik számára új nap virrad, új Nap kezd világítani. Ők szellemben, megértésben és ügyességben új napra virradnak.
A narancssárga öv úgyszintén a tündöklő, ragyogó Nap színe - vagy talán a lenyugvó Napé? A narancssárga öv azokat jelzi, akik számára az új Nap már érettebb stádiumba jutott, akiknek már a Budoban eltöltött "első nap" eltelt. Így a harcos ügyessége és megértése új látóhatárok felé emelkedik.
A zöld öv a növények színe, a fűé, az erdőé. A zöld öv annak felel meg, aki már képes feldolgozni a fényt, akinek szelleme új gondolatokat ért el, akinek ügyessége új "gyümölcsöket", új megoldásokat terem.
A kék öv a távlatok színe, az égbolté, az óceáné. A kék övet olyan személy érdemli meg, akinek a törekvése, vágyódása a horizontig terjed, akinek a lelke már közelít a tenger mélységéhez, de még tartózkodik annak feltárásától.
A barna öv a föld színe, az állandóságé, a megbízhatóságé. Azt az embert jelzi, akinek technikája már megfelelő, szelleme termékeny, lelke szilárd.
A fekete öv az összes szín együttese (nem a fizikai törvények szerint). Olyan valakit jelez, aki elnyerte a jellembeli ügyességi fokozatokat, amelyek szükségesek a DO első méterein való áthaladáshoz. De a fekete nem a győzelem színe, hanem a sötétségé, az éjszakáé. Azt mutatja, hogy a nap, amely a citromsárga övvel kezdődött, véget ért, és új nap kezdődik. A Budoka útja nem ért véget, hiszen szinte csak most kezdődik.
Aikido Etikett, avagy hogyan KELL viselkedni a dojo-ban
„Annak ellenére azonban, hogy az Aikido ilyen
fejlődésen ment keresztül, az olyan egyszerű dolgok tekintetében, mint mondjuk
a keikogi viselete, a hakama összehajtása vagy egy diploma átvétele, mintha egy
lépést sem haladtunk volna előre.” (Tamura Nobujosi 8. dan)
Az aikidoka
öltözete
A ruházatodat (keikogi, dogi, gi) mindig tartsd
tisztán, rendezetten. Edzés közben is megigazíthatod a ruházatodat, de ilyenkor
fordulj el partneredtől. Tiszteletadás előtt mindig igazítsd meg a ruhádat. A
dan fokozatú aikidokák fekete övet és hakamát (szoknyaszerű bő nadrág,
tradícionális japán viselet) viselnek. A kyu fokozatú aikidokákra már
szövetségenként, de klubonként is változhat a szabály (ha ismeretlen helyre
megyünk, illik előre érdeklődni a helyi szokásokról). Magyarországon a
legelterjedtebb megoldás a fehér öv, és 2. kyu-tól felfelé a hakama viselése.
Az európaiak hosszabb hakamát hordanak, a japánok inkább akkorát, ami éppen
eléri a bokacsontjukat. Arra vigyázni kell, hogy ne lógjon ki alóla a nadrág.
Általánosan érvényes, hogy a dojoban öltözni-vetkőzni nem illik. Ez alól
kivétel a hakama, amit általában az öltözőben vesznek fel, és a szőnyegen
veszik le (és ott is hajtják össze). Papucs (zori): Hogy tiszta lábbal
érkezzünk a szőnyeghez. Tilos bármiféle lábbelivel felmenni a tatamira.
Viselkedés
az edzőteremben
Seiza (japán térdelő ülés): A szétnyitott sarkak
között ülünk. A két térd férfiaknál két, nőknél egy ökölnyi távolságra van
egymástól.
Meghajlás (rei): A meghajlásnak nagyon fontos
szerepe van a régi japán tradíciók megőrzésében. Ezzel fejezzük ki
tiszteletünket, illetve köszöntéskor használjuk. Meghajlással köszöntjük az
Alapítót az edzés elején és végén, a dojo-t belépéskor és kilépéskor.
Meghajlással jelezzük a másik aikidokának, hogy vele szeretnénk gyakorolni,
vagy hogy szerepet szeretnénk cserélni gyakorlás közben, és meghajlással
köszönjük meg a gyakorlást is. Meghajlással jelezzük az edzésvezetőnek, ha
szeretnénk tőle valamit kérdezni (mi menjünk oda hozzá, és ne őt hívjuk
magunkhoz!), meghajlással köszönjük meg a segítséget. Általánosan érvényes,
hogy az alacsonyabb fokozatú hajlik meg először (és esetleg mélyebbre), és az
egyenesedik föl másodjára. Ha seiza-ban hajlunk meg, a kezeinket magunk elé
háromszögalakban, vagy pedig egymástól távolabb, párhuzamosan helyezzük a
földre (a háromszögalakzat az elterjedtebb). A kezeinket lerakhatjuk egyszerre,
vagy pedig előbb a balt, és csak utána a jobbot (az első nagyobb tiszteletet
jelez). Ha olyan embernek akarunk meghajolni, aki seiza-ban ül, üljünk le mi is
seiza-ba a meghajláshoz. Meghajlás közben ügyeljünk a tartásra: ne görbítsük
meg a hátunkat, ne lógassuk a fejünket, ne emeljük fel a fenekünket.
Belépés az
edzőterembe
Belépéskor meghajlással kell köszönteni a dojo-t. A
tatami szélénél levesszük a papucsot, és a szőnyegre lépés után újból
meghajlunk. Ha érkezéskor az edzés már elkezdődött, a tiszteletadás után a
bejáratnál vagy a szőnyeg szélén seiza-ban meg kell várni, amíg az edzésvezető
engedélyt ad a csatlakozásra (olyan edzőtáborokban, ahol sok ember van, ez nem
érvényes, mert estig ott ülhetsz, mire észrevesznek). Természetesen nem illik
késve érkezni.
Kilépés az
edzőteremből
Edzés közben csak indokolt esetben, és az
edzésvezető engedélyével hagyhatjuk el a szőnyeget. A tatami-ról való lelépés
előtt meghajlunk a kamiza felé, majd belelépünk a papucsunkba. A kijáratnál
újból meghajolva tisztelgünk a dojo-nak.
Az edzés
kezdete
A szőnyegre érkezés után az aikidokák egy vagy több
sorban leülnek seiza-ba, és így várják az edzésvezetőt. Amikor az megérkezik,
először meghajlással tiszteleg O-Sensei emléke előtt, majd leül ő is seiza-ba
(az edzésre felsorakozottakkal szemben). Rövid meditáció (mokuso) után mindenki
meghajlással tiszteleg O-Sensei emléke előtt a kamiza felé (a meghajlás előtt
az edzésvezető a feje fölött tapsolva jelezhet, ennek a tapsok számától függően
több jelentése is van), majd az aikidokák és az edzésvezető egymást üdvözlik
szintén meghajlással, és esetleg o-negai-shimasu (ejtsd: onegájsimász)
szavakkal üdvözlik egymást. Ha egy dojo lát vendégül egy mestert, akkor előbb a
dojo vezetője és a vendég üdvözlik egymást meghajlással, és csak utána üdvözlik
a gyakorlók a mestert. Ha több instruktor tart tábort, akkor a rangidős mester
foglal helyet a gyakorlókkal szemben, és a másik mester a sor elejéhez ül
oldalt, és a tisztelgés után előbb egymást köszöntik meghajlással és csak utána
üdvözlik a gyakorlók a mestereket. Ezután a rövid „szertartás” után kezdődik a
bemelegítés, majd pedig az edzés.
Az edzés
vége
Az edzés végén rövid levezető gyakorlatok után
újból sorba leülnek az aikidokák, rövid meditáció után előbb a kamiza, majd
pedig egymás felé meghajolva búcsúznak az aikidokák és az edzésvezető (több
oktató esetén szintén előbb egymástól búcsúznak az edzésvezetők). Néhány helyen
a gyakorlók még megvárják, amíg az edzésvezető lemegy a szőnyegről, és csak
utána állnak fel ők is, vagy feláll mindenki, és állva újból meghajlanak az aikidokák
és az edzésvezető egymás felé. Néhány dojo-ban az edzés után az aikidokák
végigjárják azokat, akikkel az edzés folyamán gyakoroltak, és meghajlás
kíséretében újra megköszönik a közös munkát egymásnak.
Gyakorlat
bemutatása
Ha az edzésvezető leállítja a gyakorlást, az
aikidokák a párjuknak a gyakorlást, és gyorsan elhelyezkednek a szőnyegen
seiza-ban úgy, hogy elegendő hely maradjon a technika bemutatására. Nem szabad
leülni háttal a kamiza-nak! A hátsó sorokból lehet féltérden, vagy állva is
figyelni a bemutatást. Az edzésvezetőnek nem szabad hátat fordítani, mert
lehet, hogy éppen veled akarja bemutatni a gyakorlatot. Ha az edzésvezető
hosszasan magyaráz, akkor az uke-nak ezalatt féltérden kell várakoznia. Ha
gyakorlás közben az edzésvezető külön megmutat valamit valakinek, akkor az
illetőnek szintén seiza-ban vagy féltérden kell végignézni a bemutatást. Ezt
mások is megnézhetik, szintén seiza-ban vagy féltérden.
Gyakorlás
A gyakorlat bemutatása után az aikidokák
meghajlással megköszönik a tanítást, gyorsan partnert választanak
(meghajlással, és esetleg o-negai shimasu szavakkal), és megkezdik a
gyakorlást. A gyakorlás során a társak fejlődésének elősegítését, és testi
épségük megőrzését mindig elsődleges szempontnak kell tekintenünk. Arra kell törekedni,
hogy minél több partnerrel gyakoroljunk az edzés során. A magasabb fokozatú
aikidokák jobban rá tudnak mutatni a gyenge pontjainkra és segítenek a
kiküszöbölésükben, az alacsonyabb fokozatúak hibáiból pedig sokat tanulhatunk.
Fegyverek
A fegyvertartó tokot a szőnyeg szélén kell
elhelyezni, igazodva a helyhez és a körülményekhez. Lehetőség szerint a
tartókat egymástól kb. 30 cm-re, egymással párhuzamosan kell elhelyezni a
tatami-n, úgy, hogy a fegyverek markolata legyen kifelé, hogy gyorsan magunkhoz
vehessük azokat, ha az edzésvezető erre felszólít. A tatami-n fekvő bokken és
tanto éle vagy hegye sosem mutathat a kamiza felé. Mielőtt használni kezdenénk
a fegyvereket, hajoljunk meg velük a kamiza felé, éllel magunk felé fordítva, a
bokken hegyét tenyerünkben tartva. Tekintsük az eszközöket annak, amik:
fegyvernek, vegyük nagyon komolyan őket, és bánjunk velük ehhez méltó
tisztelettel! Soha ne használjuk más fegyverét engedély nélkül, és ne lépjünk
át a földön fekvő fegyvereken.
Alapszabályok
A gyakorlásnak mindig a kölcsönös tisztelet
jegyében kell folynia. Sose zavard meg a dojo légkörét udvariatlansággal,
hangoskodással, durvasággal, tiszteletlenséggel. Az edzésvezető minden
utasítását rögtön és maradéktalanul hajtsd végre legjobb tudásod szerint.
Vitának helye nincs. Az edzés minden pontján teljes összpontosítással
gyakorolj. Sose ülj le háttal a kamiza-nak. Ne támaszkodj a falnak, ne ülj
nyújtott lábbakkal, véletlenül se lépj át semmit és senkit. Viselkedj mindig
szerényen, csendesen, tisztelettudóan. Ne felejtsd el, hogy tanulni vagy itt,
nem pedig az egódat kielégíteni. Soha ne beszélgess az edzésen. Személyes
illetve egyéb ellentéteket, problémákat az edzőterembe való belépéskor felejtsd
el. A körmeid legyenek mindig rendesen levágva. Órát, ékszereket, gyűrűket vedd
le edzés előtt. Ne öltözködj, ne egyél, és ne igyál a szőnyegen. Tartsd be, és
a társaiddal is tartasd be a szabályokat. Ne az edzésvezető energiái
pazarlódjanak el a fegyelmezéssel.
O-Sensei
szabályai az Aikido gyakorlására
Az aikido célja a test és a lélek edzése, őszinte
és komoly emberek kifejlesztése. Az aikido egyetlen csapással dönt életről és
halálról, ezért a tanítványoknak gondosan kell követniük instruktoruk tanításait,
és nem szabad vetélkedni, hogy lássák ki a legerősebb. Az aikido egy olyan út,
ami megtanít több ellenséggel bánni egyszerre. A tanítványoknak képezniük kell
magukat, hogy ne csak előre, hanem minden oldalra tudjanak figyelni. Az
edzésnek mindig kellemes és vidám légkörben kell folynia. Az instruktor csak
egy kis szemszögét tanítja a művészetnek. Sokoldalú alkalmazásait minden egyes
tanítványnak magának kell felfedeznie szüntelen gyakorláson és edzésen
keresztül. A mindennapi gyakorlásban először kezdd a tested megmozgatásával, és
aztán haladj az intenzív gyakorlás felé. Sose erőltess bármit
természetellenesen vagy ésszerűtlenül. Ha ezt a szabályt követed, akkor még az
öregek sem fognak megsérülni, és kellemes és vidám légkörben folyhat a
gyakorlás.
Ueshiba
Kishomaru Doshu kiegészítése a szabályokhoz
Az aikido-t csak akkor lehet megfelelő szinten
elsajátítani, ha szigorúan követik az instruktorok tanítását. Az aikido mint
harcművészet akkor tökéletesíthető, ha éberen figyeljük, mi folyik körülöttünk,
és nem hagyunk sebezhető nyitásokat (suki). A gyakorlás kellemessé és vidámmá
válik amint eleget edzettünk ahhoz, hogy a fájdalom már ne zavarjon bennünket. Ne
elégedj meg azzal, amit a dojo-ban tanítanak. Teljesen meg kell emészteni,
kísérletezni és fejleszteni kell a tanultakat. Sohasem szabad
természetellenesen vagy ésszerűtlenül erőltetni a dolgokat a gyakorlásban.
Mindenkinek a saját testéhez, fizikai kondíciójához és korához megfelelő
gyakorlásba kell belefognia. Az aikido célja az igazán emberi én kifejlesztése.
Nem használható az ego fitogtatására.